pondělí, září 19, 2005

Modrá vznešenost

Je to už hodně dávno. Byl jsem tenkrát úplně jiný, zajímaly mne úplně jiné věci, byl jsem až příliš ve vleku ostatních. Ráno jsem povinně vstával a večer neochotně usínal, byl jsem nucen věnovat se nezajímavému a nemohl dávat prostor inspirujícímu. Internet byl pro mne neznámým pojmem; byl jsem krátce za poločasem studia střední školy, svět jsem vnímal brýlemi neznalosti a láska pro mne tenkrát byla zakázaným zbožím. V onen obyčejně průměrný čas jsem se poprvé střetnul s filmem s velkým F; klidný sobotní večer, ČT2, zšeřelý pokoj ovládnutý poblikávajícím světlem obrazovky a já uhranutý pomalu plynoucím příběhem filmu Trois Couleurs – Bleu.


Ubíhající silnice, přerušovaná bílá čára... a náraz do stromu jako osudový okamžik, který vše převrací s neodvolatelnou a neměnnou samozřejmostí, která bere slova i dech. Chápal jsem a rozuměl, vnímal domodra laděné obrazy a cítil tepající emoce a pocity, deroucí se z každého pohybu, gesta a věty. Jako je pro mě Marlon Brando nejlepším hercem všech dob, tak to stejné je pro mě Juliette Binocheová; byla strhující, neuvěřitelná, krásná a tajemná, vznešená ve své bolesti a krutá ve své upřímnosti, velkorysá v pomoci a nezastavitelná v touze najít odpovědi.

Julie Vignon: Now I have only one thing left to do: nothing. I don't want any belongings, any memories. No friends, no love. Those are all traps.


Příběh plynul a obrazy ožívaly hudbou beze slov; e-a-a-gis ... piano and flute ... organ and strings. Melancholická dokonalost a vznešenost smutku; takové jsou skladby Zbigniewa Preisnera, který si hluboko v sobě podobně jako Chopin nese žal své polské duše, zrozené z národa věčně porobeného, ale vždy za všech okolností hrdého.


Krzysztof Kieslowski měl dar tvořit krásno a smutno, vznešenost a bol, lítost a slzy, pochopení i odpuštění, lásku i zradu; uměl zaznamenat lidství, uměl ho přenést na filmové plátno, uměl povznést duši a donutit člověka být alespoň na chvíli lepším. Když se na konci Červené zachrání těch pár šťastných, je už předem vlastně jasné, kdo si zaslouží žít dál a kdo se provinil; Julie a Olivier jsou... však víte.

Julie Vignon: Why are you crying?
La servante: Because you're not.

NP Zbigniew Preisner – Olivier and Julie – Trial Composition (1992 – Trois Couleurs – Bleu (OST))