čtvrtek, září 08, 2005

Dojmy a vzpomínky, Čechy a Morava

Vlastně ani nedokážu přesně popsat, jaký je stav mojí duše. Po těch nádherných 11 dnech, které jsme spolu strávili, se najednou cítím strašně opuštěný a osamocený; chybí mi Tvoje přítomnost, Tvoje úsměvy, tichý skřípot Tvých zubů, který je průvodním znakem Tvého spánku, chybí mi Tvoje názory a nápady, chybí mi Tvé nádherné tělo, chybí mi Tvá vůně, chybíš mi Ty…

Krajina v Českém ráji

Přijde mi, že pokaždé, když se vracíš domů, Tě ztrácím. Najednou se cosi neviditelného snaží přetrhat pouto, které mezi námi je a upevnilo se tím, že jsme strávili pár dní spolu, najednou jsi strašně daleko, nemohu se Tě dotýkat a občas Ti nemohu ani zavolat. Cítím, jak moc mi chybíš, a uvědomuji si (znovu) jako nikdy předtím, jak moc mi na Tobě (a nás!) záleží a jak moc pro mě znamenáš. Ani nemůžeš tušit, jak moc jsi změnila můj život a mé hodnoty; opanovala jsi můj život, přirozeně a nenásilně, a přece tak mocně… a já jsem za to tak rád.

Západ slunce v kempu v Srbsku

Vzpomínám na první den; zelené kopce, z jejichž vrcholků se nebe dotýkají bílé skály, které jako jediné zachycují poslední paprsky zapadajícího slunce. Útulný penzión se starým rozladěným pianem, zašlým barem a obsluhou, v níž jsem ihned poznal sám sebe před šesti lety. Nepodařená předražená večeře, kterou ale bylo nutné předem očekávat, protože vlastně ani nemohla být jiná. A k tomu Ty, Tvoje přítomnost a Tvoje myšlenky... ten den, první z těch několika strávených v Českém ráji, byl skvělý; byl tak dlouhý, že se v mé mysli stal vlastně týdnem – právě tolik jsme toho totiž zažili a vzájemně si řekli.

Edmundova soutěska v Hřensku

Požádal jsem obsluhu o vypnutí rádia, usedl na obstarožní židličku, nadzdvihl víko a prsty pohladil kdysi bílé, ale nyní již beznadějně zahnědlé klávesy. Pak jsem začal hrát: Wim Mertens a jeho Struggle for Pleasure namísto stupnice. Potom Truman Sleeps Philipa Glasse. Les Marionettes Zbigniewa Preisnera. Poté Yann Tiersen; Comptine d'un autre été - L'aprés midi a La Dispute. Michael Nyman a jeho The Heart Asks Pleasure First. Jan Nedvěd a Podvod (Skutečně! Podvod je jedinou věcí, která po Honzovi zůstane…). A nakonec Ivan Král a Sen, který napsal pro Lucii... Mám rád ten pocit, kdy se bříška mých prstů dotýkají kláves, kdy se ruce a prsty pohybují sami po klaviatuře a hrají po paměti melodie, které se postupně vynořují ze závojů zapomnění...

Šumavský Královský hvozd

Vzpomínám na platbu po Kamenici, kdy jsme měli celou loď pro sebe a jen převozník nám vyprávěl o historii oněch zvláštních míst. Cestou zpět jsem měl pocit, že jsme vlastně převáženi ze světa tmy do krajů světla; sluneční paprsky náhle osvětlily temnou hladinu a my jsme byli oslepeni jejich světelnou intenzitou, která tolik kontrastovala s zšeřelými břehy a vlhkými skalisky. Byl to krásný okamžik, jeden z těch nezapomenutelných, a já byl moc rád, že jsme mohli vnímat jeho mlčenlivou a dech beroucí krásu společně.

Šumava z Pancíře

Stejně tak mi z paměti vystupují obrazy černých šumavských jezer, jejichž průzračná voda odrážela břehy, stromy, skály, slunce… a nás. Pod hladinou jsem cítil magická tajemství, ukrytá až na dně v největších hloubkách, tajemství časů neochotně ustupujících ledovců, tajemství minulosti, která přitom neustále vstřebávají pomalu plynoucí současnost.

Černé jezero

Vzpomínám i na naší první vážnější hádku; bolela nás oba stejně, byla zbytečná, k ničemu nevedla, vznikla nepochopením a nedorozuměním. Po pár dnech, kdy jsme se brodili pískem jihočeské pouštní duny, však už bylo vše vzdálenou minulostí, prázdnou vzpomínkou na vlastní chyby...

Písečný přesyp u Vlkova

Pak jsme zamířili do kraje prvních civilizací - do Pavlovských vrchů s do kopců se vinoucími vinohrady, do míst s nepřirozenými vodními plochami, do bílých vápencových skal, do habrových lesů a sluncem vyprahlých travin.

Pálavské vinohrady

Vítr nám čechral vlasy, když jsme projížděli Věstonice, Pavlov a Mikulov, víno nám temnilo mozek, když jsme se zevnitř dívali na dna lahví s červeným pozdním sběrem, vášeň nás spalovala, když jsme se v sobě dlouze pohybovali; to vše ve stínu majestátných kopců a skal, většinou přesně na rozhraní dne a noci...

Na Pavlovských vrších

Září je zvláštní měsíc. Je to především náš měsíc; oba ho máme rádi, oba si uvědomujeme jeho jedinečnost. Léto naposledy zahřeje posledními paprsky, vítr už příjemně chladí, rána a večery jsou studené, ale přes den ještě bývá teplo. Nikde nikdo není; je po sezóně. To je magické zaklínadlo, dvě slova, značící vše; po sezóně znamená klid, prázdno, vylidněno, po sezóně je svoboda, volný prostor pro poznávání, cestování a lásku, volný prostor pro nás...

Barvy Pálavy

NP Cinematic Orchestra - All Things To All Men (2002 - Every Day)