pátek, dubna 22, 2005

Neonové nápisy...

Cesta nočním autobusem utekla překvapivě klidně; všude bylo ticho, autobus plynule projížděl nočním velkoměstem, jehož přítomnost evokovaly pouze svítící neony umístěné na střechách panelových domů. Jarní večer, deštěm skropené cesty, teplo i chladno zároveň, temná mlčící noc...

Problém mnoha filmů je, že čím více jsou vyzdvihovány, tím větší jsou pak očekávání návštěvníků; není pak možné být filmem překvapen a zcela uchvácen, zážitek z filmu je vždy - byť nevědomky - s vytvořeným očekáváním porovnáván. Za poslední dobu se mi to stalo už podruhé; po Ztraceno v překladu tentokráte u korejského Oldboye. Film to je skvělý, je jiný, je plný očekávání a napětí, vyvolává mnoho otázek, nabízí mnoho skvělých scén a parádní hudbu; možná je však jiný až příliš prvoplánovitě, snažící se odlišit za každou cenu - takový jsem měl občas pocit. Ve srovnání dvou korejských filmů proto u mne vítězí Jaro, léto, podzim, zima... jaro; to byl přímý zásah, 100% direkt, nutkání vidět film ještě několikrát...

Strašně nemám rád negativní kritiku; v dnešním kulturou zaplaveném světě má smysl pouze kritika pozitivní, doporučující z masy možných zážitků ty dobré, výjimečné, jiné a odlišné. Jsem hnidopich, vždy si na něčem něco najdu; jen bych nerad, aby mnou zanechaný názor na Oldboye byl negativní - je tomu totiž přesně naopak: film je to skvělý, stojí za vidění a přemýšlení; je skvělé, že se dostal do běžné distribuce.

Setkání bylo plné výčitek a otázek, které jsem chtěl nechat být - příští čtvrtek mě čeká první setkání ze čtyř plánovaných a já se už teď těším. Jaká budeš? Vysoká či nízká? Štíhlá nebo s pár kily navíc? Se zvědavýma očima a chytrými poznámkami, nebo šedivá jak stěny oprýskaného paneláku? Budu Tě chtít dostat, budu chtít slyšet Tvůj horký dech; to bude můj cíl. Cíl extrémně sobeckého jedince, požitkáře s neúctou k ostatním; teď jsem takový, teď chci poznávat a užívat se. Je mi zle z toho, když toto píšu, ale je to tak; třeba vše ale skončí jinak, třeba ten zbytek mého dobrého já přemůže jeho smutnou většinu...

NP Sny a představy o Tvém nahém těle...