čtvrtek, ledna 26, 2006

Bazénové zneklidnění

Filmy se mi stávají náhražkou žití; žiju jimi, beru z nich sílu, vnímám jejich kouzelnou moc, ale přesto si nakonec vždy uvědomím, že ten pravý život, který ve skutečnosti hledám, je někde úplně jinde... Je to život, který je jednoduchý ve své prostotě a prostý ve své přímočaré jednoduchosti, jenže já na něj nedokážu dosáhnout, je mi až příliš vzdálen...

Venku mrzne tak, jak jen opravdu málokdy; auta zůstávají schována ve svých příbytcích a lidé hledající teplo nevraživě sledují příliš dlouho otevřené dveře přetopených autobusů, které zastavují prokřehlým cestujícím běžencům na vybetonovaných zastávkách ztělesňujících poetiku prázdné průměrnosti.



Seděl jsem v kině sám; Multikino Ládví a jeho sál č. 3, nezbytný vychlazený půllitr jako můj doprovod, modré sedačky, linoucí se zvuk, šmouhy na plátně, ukrajinský personál... a Bazén.



Vlastně se budu opakovat: zneklidnění, nejistota, nezodpovězené otázky, příliš málo odpovědí. François Ozon. Starý známý, nepřekvapující ve své neodhadnutelnosti, krása portrétů plynoucích vteřin, bazén plný spadaného listí, chladivý vánek, hřející slunce, whisky s ledem, chlazené bílé víno, sex bez zábran, pohrdání i zájem, nepravděpodobné střetnutí, příběh fantazie...

Sarah Morton: I pity your mother.
Julie: You pity her? Why?
Sarah Morton: Well, I imagine having a daughter who comes home with a different man every night must be difficult for a mother.
Julie: Well, you imagine wrong. You know what? You're just a frustrated Englishwoman who writes about dirty things but never does them. You can shove your uptight morals up your ass!


Bazén mi ukázal jinou cestu, než Krzysztof Kieslowski; Bazén je dobyvatelské přemýšlení, Tři barvy jsou o hledání dokonalosti...



Stárnoucí krása a šarm Charlotte Rampling v kontrastu s živočišnou přitažlivostí Ludivine Sagnier... můj ideál, Ty v mých představách, je sjednocením všeho, je nereálným snem, který jen těžko dojde svého naplnění...



Chyběla jsi mi, ale zároveň jsem věděl, že už Tě nechci... je už příliš pozdě, bazén je potažen černou plachtou, kdysi pečlivě udržovaná zahrada našeho společného žití zarůstá planými květy a já o příběh minulosti přestávám jevit zájem...

NP Explosions in the Sky - Six Days At The Bottom Of The Ocean (2003 - The Earth Is Not a Cold Dead Place)